tisdag 8 november 2011

new york

Tycker det är roligare och enklare med 140 tecken. Men vi kör väl ett inlägg igen.
Jag har varit i New York en vecka. En fullkomligt fantastisk stad som jag gärna åker tillbaka till så snart som möjligt. Mycket nöjd med valet av hotell, eller snarare vart hotellet låg. Precis i utkanten av Little Italy/ Soho. Två minuter bort vart det fullproppat med restauranger och butiker. Och då inga direkta turistfällor. Tänk om jag inte hade köpt New York Boken och istället bott någonstans runt 50:e gatan och undrat vart det "mitt New York" var någonstans. Så, precis som i boken är mitt tips, bo inte ovanför 14:e gatan.

I övrigt: Gick jag vilse i Brooklyn, hamnade i ett judiskt område där det var hårlockar & traditionella mössor och kläder samt skolbussar och butiker med bara text på hebreiska. Kändes som att åka tillbaka till 1800-talet.
Chinatown är ett virrvarr av exakt likadana matbutiker och blinkande lampor. Canal Street i Chinatown var vidrigt, otryggt och sorgligt med turister som köper kopior av dyra väskor, klockor och parfymer. "Get your gucci-bags before the cops get them".
Vi åkte, rent pliktskyldigt till Times Square, värre än jag förväntat mig.
Första kvällen blev jag alldeles lyrisk när jag såg kids spela basket på inhägnade planer mitt i stan.
Såg inga kända ansikten, förutom PSL i hotellobbyn. jävligt exotiskt.
På schweiziska fiket/baren var det ALLTID svenskar som käkade. La Esquina är en alldeles förträfflig taqueria. Schillers Liquor Bar den snyggaste restaurangen jag käkat på. Spotted Pig hade den godaste burgaren jag någonsin ätit (samt löjligt god, egenbryggd, real ale) Lil Frankies var varmt, gott och väldigt trevligt.
På det stora hela har jag ätit mest hela tiden, vilket var mitt mål. Shoppade inte så mycket då jag som vanligt hatar kläder i butik. Men ett par AF1 blev det iallafall. Billigt och bra.

Nu väntar tre veckors rehab. Inget direkt onyttigt och defenitivt ingen sprit.

Inga kommentarer: